Kiintiöpakolaismäärä Rovaniemellä säilyy

Rovaniemen kaupunginvaltuusto päätti pitää pakolaismäärän 50 henkilössä vuodessa. Se tarkoittaa arvio- ja suunnittelukaudelle 150 lisää pakolaisia. Perheenyhdistämisen kautta määrä nousee noin 220 kiintiöpakolaiseen. Edellinen kaupunginjohtaja valitteli, että muuttovoitto onkin tappio taloudellisesti ja sellaiset kunnat, jossa on muuttotappio, onkin voittaja. Ymmärrän muuttovoittotappion, sillä kiintiöpakolaisten integroituminen on erittäin heikkoa. Heistä lähes 500 on tällä hetkellä vaikeastityöllistettäviä. Meilä Rovaniemellä ja vielä vähemmän koko maalla ei ole varaa ottaa tänne vaikeasti integroituvia maahanmuuttajia, sillä verovarat eivät riitä edes omien vammaisten, vanhusten ja vielä vähemmän varhaiskasvatukseen ja koulutukseen tällä menolla.

Kaupungin vaikean taloudellisen tilanteen vuoksi olemme joutuneet leikkaamaan palveluista. Perussuomalaisten arvoihin kuuluu omien kaupunkilaisten palveluiden järjestäminen ja sitten muiden, jos on varaa. Aikuisten ja työikäisten palvelualue, johon kuuluivat vammaisten ja erityisryhmien palvelut sekä kotouttamispalvelut viime tilinpäätöksessä. Olemme selvittäneet muut kustannukset, mutta emme kotouttamiskustannuksia. Selvittämättä jää palvelualueelta yhden veroprosenttiyksikön verran menoja. Kotouttamispalveluiden tehtäväalue löytyy kotouttamisohjelmasta 2018-2024.

Eduskunnan tarkastusvaliokunta on mietinnössään ottanut kantaa kotouttamispolitiikkaan. Valiokunnan mielestä kotouttamispolitiikka ei nykyisellään toimi. Kotouttamistoimenpiteiden tavoitteena tulee olla riittävien yhteiskunta-, työelämä- ja kielitaitovalmiuksien saavuttaminen, jotka ovat edellytyksiä työllistymiselle. Rovaniemellä on tällä hetkellä vaikeasti työllistettäviä maahanmuuttajia huomattava määrä, kielitaidottomuuden vuoksi.

Kotouttamispalveluihin tarkoitettuja palveluja voivat käyttää myös laittomasti maassa olevat. Jos laittomasti maassa olevat hakeutuvat palveluiden piiriin, tulee heidät ohjata turvallisuudesta vastaavien viranomaisten haltuun maasta poistamista varten.

Näin me kohtelemme oikeita, työllistyviä maahanmuuttajia. He kokevat koko ajan syrjintää, sillä maahanmuuttososiaalitantat vähemmän välittää, kunhan on itämaantietäjä, 17-vuotias, läpsyttelijän ilmoittama ikä.

Esityksemme on seuraava,

Lisätään sivulle 43 seuraavat kohdat;

Perhe- ja sosiaalipalvelut:

Toimenpide 4: Kotouttamispalvelutoimintaa tehostetaan. (Hyväksyttiin yksimielisesti)

Kaupunkistrategiasta johdetut mitattavat tavoitteet talousarviovuodelle 2021

Taloudelliset tavoitteet

Rovaniemen kaupunki ei sitoudu ottamaan kiintiöpakolaisia vastaan arvio- ja suunnitelmakausilla 2021-2023. (Äänestystulos 9-42)

EMPATIA ON RAJATON, MUTTA RESURSSIT RAJALLISET

Kirjoitettu 17.11.2020