Rovaniemen Perussuomalaiset syyskokous

SYYSKOKOUS JA PÄÄTÖKSET HENKILÖVALINNOISTA

Rovaniemen Perussuomalaiset järjestivät yleisen syyskokouksen Rovaniemellä 11.10.2020. Kokouksessa valittiin uusi hallitus toimikaudelle 2021. Hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Kalervo Björkbacka ja varsinaisiksi jäseniksi Jyrki Lohi, Matti Henttunen, Jaakko Raivio, Sari Marttinen, Marianna Mölläri, Erkki Kosola, Erkki Manni, Pertti Sääskilahti ja Ari Paldán.

Lapin Perussuomalaisten piirihallituksen varsinaiseksijäseneksi valittiin Kalervo Björkbacka ja hänen varajäsenekseen Matti Henttunen.

Piirikokousedustajiksi toimikaudelle 2021 valittiin Jyrki Lohi, Matti Henttunen, Jaakko Raivio, Liisa Helin, Marianna Mölläri, Kalervo Björkbacka, Joni Björkbacka, Erkki Manni, Jouko Lampela ja Erkki Kosola.

KUNTAVAALI2021

Kokouksessa myös todettiin kuntavaaliehdokasasettelun olevan hyvällä tasolla, koska kuntavaaliehdokkaita on nyt yli 40 prosenttia enemmän, kuin kuntavaalissa 2017. Samalla jäsenmäärä on kasvanut vuoden 2017 kesästä 112 prosenttia.

Kokouksessa päätettiin tavoitteesta kuntavaalissa, se ei voi olla vähempää kuin kärkikaksikkoon sijoittuminen. Se vaatii laajapohjaista ehdokasasettelua, jossa on vahvaa kuntapoliittista kokemusta ja uusien ehdokkaiden mukanaan tuomaa kokemusta eri yhteiskunnan tasoilta.

KANNANOTTO

Yleiskeskustelussa nousi esille kiilusilmäinen ilmastopolitiikka. Rovaniemen hiilinielu on kolme kertaa suurempi kuin kasvihuonepäästöt. Meidän kaupunkimme alueella tuotetaan päästötöntä sähköä yli neljä kertaa enemmän, mitä koko kaupungissa kulutetaan vuodessa. Silti päästölaskelmissa vesivoimaa ei lasketa kompensoimaan päästöjä vaan tuulivoima. Tällä todennäköisesti ohjataan tuulivoimaloiden rakentamista.

Keskustelussa nousi esille myös kiintiöpakolaismäärä ja siitä syntyvät kustannukset, jotka Rovaniemellä ovat noin yhden veroprosenttiyksikön verran vuodessa. Kotouttamiskustannuksia ei ole tuotu valtuutetuille tiedoksi, vaikka näin luvattiin kotouttamisohjelman hyväksymisen yhteydessä 2018 kesäkuussa. Kustannusten vaikutusta yritetään peitellä, väittämällä niiden laskentaa vaikeaksi. Rovaniemen Perussuomaliset ovat selvittäneet perusturvan kustannukset. Olemme muun muassa 2018 esittäneet kiintiön nollaamista, mutta liberaalin politiikan vuoksi ehdotuksemme on lakaistu maton alle, toiveessa, että emme nostaisi asiaa esille. Tulevassa kuntavaalissa mitataan humanitaarinen vastaanottaminen, käytämmekö yhä hupenevat tulot vieraisiin vai vanhuksien ja nuorten hyvinvointiin. Tämä on arvovalinta kysymys.

TORITAPAHTUMA LORDIN AUKIO

Rovaniemen Perussuomalaiset järjesti yhteistyössä toritapahtuman kansanedustaja Ari Koposen ja PersuBiili tiimin kanssa eli Kari Paunosen ja Mika Savilahden kanssa. Makkaraa meni Matti Henttusen ja Auli Karantan jakamana ja paistamana 280 kappaletta. Sari Marttinen ahkerasti jakoi lehtiä ihmisille Lordin aukiolla kaikkiaan 150. Tapahtumassa kävi myös muiden puolueiden edustajia. Toritapahtuma siis kiinnostaa kaupunkilaisia. Puheenaiheita oli maahanmuutto, kiilusilmäinen ilmastopolitiikka, jota kepu tukee, maakuntakaava ja altaat.

Rovaniemen Perussuomalaiset

Kirjoitettu 12.10.2020