PALVELUVERKKO STRATEGIA 2030

Rovaniemen Perussuomalaiset valtuustoryhmä esittää, että toimialat valmistelevat yhteisen palveluverkko strategian 2030. Kun meillä on esimerkiksi terveyspalvelut pirstoutuneet kaupungissa useaan paikkaan, olisi hyvä valmistella terveyspalveluiden järjestäminen ja tuottaminen tulevaisuudessa keskeisellä paikalla kaupungissamme, hyvinvointikeskus. Samalla haluamme palauttaa kaupunkistrategiassakin mainitun ”kylien kaupungin” takaisin sille kuuluneeseen arvostettuun asemaan. Nyt kun olemme päättäneet uudesta organisaatiosta, kuten kahdesta toimialasta sekä sivistys -ja hyvinvointi toimialan alaisuuteen kaksi lautakuntaa, sivistys ja perusturvan, on varmaankin helpompaa tehdä rakentavia ja järkeviä palveluverkkoratkaisuja, jotka palvelevat kaikkia kaupunkilaisiamme tasaveroisesti, niin suurkaupungin, kehyskylien kuin kylienkin alueilla. Säästöjä tulee palveluverkon järkevästä suunnittelusta ja rakentamisesta, kun palvelut koko kaupungin alueella ovat pirstoutuneet ja maksamme tilojen heikon käyttöasteen vuoksi turhia vuokria.

Yhtenä esimerkkinä Saarenkylän palveluverkko ratkaisu, siis yksittäinen, ei muita palveluverkko tarpeita huomioon ottava. Kun palveluverkkoja suunnitellaan, olisi hyvä kuunnella myös alueen asukkaita ja huomioida myös heidän tarpeensa, sekä ottaa ne vakavasti, eikä itsekeskeisesti omaa toimialaa vain ajatellen. Säästösyihin vedoten tehdään erittäin huonoja palveluverkko ratkaisuja, johon kuluu aivan turhaa sekä veroeuroja että kallista aikaa. Kunnollisella palveluverkko strategialla säästetään huomattavia summia. Kylien palvelut, kuten esimerkiksi kenttien hoito, nuorisotilat, kyläkoulut, kansalaisopisto-, kulttuuri ja terveyspalvelut pitää säilyttää ja kuunnella kylien asukkaita, mitkä ovat heidän toiveensa, tarpeensa ja suunnitella palvelujen järjestäminen ja tuottaminen tältä pohjalta.

Kun palveluverkko strategiaa valmistellaan, olisi syytä pyytää lausunnot hyvinvoinnin ja terveyden edistämis, – kylien kehittämis- ja tilajaostoilta, sekä asukas -ja kyläyhdistyksiltä, jolloin lautakunnilla olisi selkeä näkemys palveluiden tarpeesta ja mahdollisesta järjestämisestä laajassa kaupungissamme, kaikki asukkaat huomioiden.

Palautetaan kylien kaupunki takaisin.

Perussuomalaiset valtuustoryhmä